Månad: oktober 2021

Oktober 2021

Höst, fantastiskt klara höstdagar har varvats med dagar då dimman legat så tät att man knappt ser sig själv.

Detta är månaden jag begravde min pappa. Det var surrealistiskt, men det har det mest som har med hans bortgång känts. Jag har kämpat hela månaden med känslan att jag har missat något eller att jag vill ringa och berätta något för honom.

Nova vid Storsjön

Vardag

Månaden började med att jag började jobba igen efter att första ha sköt om pappa och därefter varit sjukskriven, lite VAB blev det också. Att börja jobba igen var på många sätt härligt, att gå tillbaka till rutin och vardag igen. Sen har det tuffat på, jag har jobbat mer och mera och är nu uppe på 75%.

Vi har försökt att umgås så mycket som möjligt med familjen, det har behövt efter allt som har hänt. Jag har också funderat på mitt liv och försökt att ta bort sånt som jag känner att jag inte orkar med just nu.

Jag har också kommit igång med träningen och börjat träna både styrka och kondition. Det har varit några dagar med träningsvärk, jag har hittat flera muskler som inte har blivit tränade på ett bra tag.

Början på del två.

Hantverk

Oktober är mkal månaden numemr är. Jag har stickat massor. Jag är inte klar än men jag är på del tre av fyra, jag ser så fram emot att få börja använda den.

Det har verkligen varit fokus på stickningen. På jobbet stickar jag vidare på min tredje ”skype”-stickning. Och nu börjar jag närma mig slutet och jag har börjat att se slutet. Det är så nära att jag har börjat att titta på nya mönster att sticka. Jag har några olika jag väljer emellan, garn funderar jag också på, det är några olika som jag skulle vilja testa, men frågan är vilken budget jag ska ge mig själv.

Vid pappas begravning i Föllinge kyrka. Bårtäcket tillhör Hotagens kyrka.

Internationella psoriasisdagen

Jag har haft psoriasis så länge som jag kan minnas. Periodvis har det varit väldigt jobbigt, särskilt under puberteten.

Min hårbotten är det som jag har haft/har mest problem med. Jag har många minnen av att sitta still när mamma skulle behandla min hårbotten med kortison i kutanlösning, jag brukade leka att korken var en rymdraket.

Jag har ett annat mycket levade minne. Jag tror jag var ungefär 10 år och var hos min farmor och hade badad. Jag kommit inte ihåg om jag hade utslagen innan badet eller om badet gjorde att min farmor såg dem. Men hon smörjde in mina utslag med ringblomssalva och så försvann de. Det var som magi.

Farmors salva var tillverkad av Föllingeprodukter, ett företag i byn där min farmor bodde. Dem tillverkar den än.

Jag har så många positiva minnen av ringblomssalva så jag tänkte att jag skulle göra själv, det är inte särskilt svårt. För att göra det ännu enklare köpte jag ett kit från Organic makers.

Och det var otroligt lätt att göra, ner med det mesta i en glasbägare och smält det. Och så ner med resten, och så ner med det i burkar och så får det stelna. Det följde med en flaska med doft men jag valde att göra min salva parfymfri då jag kanske kommer att använda den på Nova, och även eteriska oljor kan vara irriterande för känslig hud. Det följde också med etiketter i kitet så mina burkar är så fina.

Länkar:

  • Organic makers – här brukar jag köpa det jag använder när jag gör salvor och annat.
  • Psoriasisförbundet – Förbundet är både för dem med psoriasis, man skänker också medel till forskning.
  • Föllingeprodukter – De tillverkar och säljer Ringblomssalvan jag använde i min barndom.

Månadens inspiration – oktober

Oktober, en riktigt höstmånad. Jag har valt ut fyra saker som har inspirerat mig särskilt. Det är en färg, en stickning, en bok och stearinljus/blockljus.

Rosa – Oktobers färg

Det är mycket rosa under oktober. Man har lyckats göra oktober till en månad om och mot bröstcancer. Jag som dem flesta känner flera som har kämpat mot bröstcancer, både dem som vunnit kampen och dem som har förlorat.

Jag köper rosa bandet varje år och det har jag gjort varje år. För ett antal år sedan gjorde jag en samling med rosa, den samlingen fick illustrera allt rosa i oktober.

Westknits MKAL

Oktober är det dags för den traditionella mysteriestickningen från Westknits, och jag stickar och stickar. Det här året så hade jag som förhoppning att hinna med att sticka i takt med att mönsterdelarna kom ut. Det har jag inte gjort men det gör inget, för kul är det. Det är så spännande att se vad som kommer här näst, för den här sjalen ser inte ut som förra årets, eller som någon av dem tidigare. Det ska bli kul att få visa hur den ser ut, och i november är det ok att börja visa bilder hur som helst, det ser jag fram emot.

The end of Mr. Y av Scarlett Thomas

Detta är en bok som jag har läst flera gånger, senast var för några år sen och nu är det dags igen. Scarlett Thomas är en av mina favoritförfattare. Jag gillar att man aldrig vet vad som ska hända. Handlingen i denna boken är som ingen annan jag har läst. Jag vill inte skriva så mycket om handlingen, men jag kan säga att den handlar om Ariel som läser en bok som ska vara förbannad.

Jag läser på min Storytel reader. Jag har haft den sedan sommaren 2020 och jag vet inte riktigt hur jag klarade mig utan den. Det hade inte behövt vara exakt en Storytel reader, det skulle kunna ha varit en annan e-boksläsare.

Men till den jag gillar:

  • Det går inte att surfa på Internet, bara läsa böcker.
  • Batteriet räcker jättelänge.
  • Med Storytel finns det otroligt många böcker att välja på.

Det som är en nackdel är att den är bunden till Storytel och att man måste ha ett abonnemang där. Men om man som jag lyssnar mycket på ljudbok, i vävstolen är det perfekt, och läser e-böcker då uppfyller Storytel mina krav.

Stearinljus/Blockljus

Ljus, ljus och ännu mera ljus. Kan man ha för många. Jag tror inte det. Och vridna eller snurrade ljus är årets stora ljus trend, och för mig är dem nostalgiska. Jag kommer ihåg dem från när dem var populära på 80-talet eller kanske var det 90-talet. Då var det inte ovanligt att se dem som prydnad i någon fin ljusstake. Jag eldar mina, det har gått några redan denna säsongen.

Länkar:

Sockerudd med spindel

Jag hade turen som hade en slöjdlärare på högstadiet som fångade upp mitt stora textilintresse och jag fick testa ”alla” tekniker som jag ville. En var knyppling. Min högstadieskola hade en klassuppsättning av knyppeldynor, behöver jag säga att knyppling inte längre fanns med i läroplanen när jag gick högstadiet på 1990-talet. Men eftersom jag hade en lärare som kunde knyppla och det fanns material och dynor så fick jag lära mig att knyppla.

Min lilla underbara knyppeldyna med ”Sockerudd med spindel”.

Och jag gillar att knyppla, men jag har inte så stor användning av spetsar så därför blir det inte så mycket knypplade. Men ibland så behövs det spetsar.

Just nu håller jag på brodera ett stycke till Myssjö dräkten i Jämtland. Stycket består av broderad tyll och kantad med spetsen ”Sockerudd med spindel”.

Vadstenaknyppling

”Sockerudd med spindel” är knypplad med vadstensknyppling. Det innebär att man har ett mönster i papp som är uppstucket där man ska sätta nålarna. Olika bottnar har olika tecken som är ritade på pappen.

I vadstensknyppling gör man slagen med fyra pinnar (1, 2, 3 och 4). Man har korsningar, det är när man byter plats på de två mittersta pinnarna, genom att lyfta pinne 3 över pinne 2. Sen är det också vridningar, det är när man byter plats på de yttre paren, genom att lyfta pinne 1 över pinne 2 och pinne 3 över pinne 4.

När man då knypplar vadstenaknyppling gör man helslag (korsning, vridning, korsning, vridning) och halvslag (korsning, vridning). Sen finns det andra slag som används som i vävbotten, nätbotten, mandlar… Ja det finns ganska många olika varianter. Min slöjdlärare inpräntade i mig att en nål aldrig ska lämnas ”naken” och trådarna ska lämna slaget med en vridning, det finns undantag som till exempel vävbotten.

Jag vet inte om ”Sockerudd med spindel” är en spets om är vanlig på äldre stycken eller om den blev populär med 30-tals dräkterna. ”Sockerudd med spindel” är en av spetsarna som ingår i den läroplan som Svenska spetsar tagit fram, det innebär att många har knypplat den och den är på inget sätt särskilt avancerad. I alla fall efter att man har knypplat ett gäng spindlar och fått in i vilken ordning man ska göra slagen.

Hur knypplar man ”Sockerudd med spindel”?

”Sockerudd med spindel” är logisk att knyppla, man måste knyppla den i viss ordning och det är ett flow i knypplingen. Spetsen består av två former, det är en spindel och sockerudden. Sen har den några helslag som utgör kanten och för sammanfoga spindeln med sockerudden. Sockerudden knypplas med vävslag förutom det yttersta slaget, och det är för att få en luftigare kant. Spindeln knypplas också med vävslag, men i en annan ordning för att spindeln ska få en elliptisk form.

Jag gillar verkligen att knyppla spindlarna, sockerudden är också kul men det är spindlarna som är roligast.

Om du vill knyppla ”Sockerudd med spindel” så kan jag rekommendera boken ”Knyppling” av Sally Johanson. Hon visar i boken hur man knypplar spetsarna som ingår i Svenska spetsars kursplan, det finns mycket kunskap i den boken.

Länkar:

Inomhusodling

Jag älskar att odla och nu är det dags att dra igång odlingssäsongen inne. Jag har odlat sallad inne under flera år, men i år tänkte jag odla lite mera. Och inte minst testa lite nya saker, både saker jag tänker odla och hur jag kommer att odla.

Hängande odling i fönstret

Så här ser upphängningen ut.

I år har jag satt upp ett hängande hyllplan i fönstret i köket för att kunna odla mera. Hyllplanet hade jag sen innan, det har varit uppsatt i mitt gamla vävrum. Till snören använde jag bomsnören från Texsolv system, dem är dimensionerade för 80 kg, och det borde räcka. Jag köpte riktigt rejäla krokar som jag har skruvat fast ovanför fönstret.

En av fördelarna med denna upphängningen är att när säsongen kommer då vi vill kunna öppna fönstren så är det enkelt att ta bort hyllan. Sen är det bara att sätta upp den igen när det är dags att odla igen i köket.

Enda nackdelen som jag kan komma på är att jag inte kan sätta upp adventsstjärnan i år, så jag får komma på något annat att dekorera fönstret med.

Hydroponi

Jag har odlat hydroponiskt i några år, mest sallad under den tiden det inte går att odla på friland. I somras odlade jag gurka hydroponiskt och året innan dess odlade jag gyllenbär i uterummet. Men nu är det dags att börja odla sallad i köket igen. I denna första omgången, som jag hoppas ska räcka fram till jul/nyår, odlar jag tre olika sorters sallad. Jag ser verkligen fram emot när jag kan börjar skörda, dit är det säkert en månad.

Jag odlar i en Harvy, det är en odlingslåda från Nelson Garden. Den är inte med på bild men den står på fönsterhyllan under det hängande hyllplanet.

Odlingslådor

Min tre odlingslådor

Jag har tidigare odlat i godislådor, och det funkar bra men jag ville ha några med lock med ventil. Jag ville också att dem skulle vara i robust plast så att de ska hålla under många år. Tre stycken lådor tyckte jag var en bra start, det kan bli flera, vem vet.

Det jag har börjat att odla är en låda med hälften basilika och hälften dill. Den andra har ärtskott och den sista har en kålblandning för mikrogrönt. De första dagarna är det så spännande att se hur den lilla grodden kommer ut och så tar det ett gäng dagar till så kommer det små blad. Det är också därför det är så tillfredställande med ärtskott för det går så fort.

Jag köpte solrosfrön också, men dem har jag inte sått än, och nu har jag ingen odlingslåda, det får nog bli en godislåda till dem.

Jag är fortfarande i uppstartsskedet, så jag kommer att återkomma med resultatet. Kanske mest regelbundet på Instagram där det med största säkerhet kommer i stories.

Länkar:

  • Sproutly, härifrån köper jag de flesta frön jag använder för groddar och mikrogrönt. De har också odlingstillbehör.
  • Nelson Garden, det är härifrån jag har odlingslådor, hydroponiskodling och växtlampor. Dem har massor av återförsäljare.
  • System Texsolv, tillverkar snörena som jag använder som upphängning, och framförallt i vävstolen.

Båtskyttlar

Som vävare har man oftast ett antal skyttlar, inte alla vävare men dom flesta har det. Jag har en hel hög med skyttlar och har testat ännu fler på utbildningar och kurser. Så vad tycker jag gör en bra skyttel och hur väljer jag vilken jag ska använda till vad.

Jag äger rätt många skyttlar av olika slag. Jag har ärvt, fått och köpt. Men för den skulle så betyder inte det att jag använder alla, nej jag har några favoriter och det är de som används hela tiden.

Några av mina favoritskyttlar:

Mattskyttlar

När jag ska väva med lite tjockare ullgarn så är detta skyttlarna jag sträcker mig efter. Jag har vävt så mycket med dessa, bårtäcken, möbeltyg och andra beställningar. Jag älskar att man kan göra stora spolar där det får plats mycket garn, när man har tjock garn så blir det inte så många meter på en ”vanlig” skyttel.

”Vanlig” skyttel

Jag kallar den för ”vanlig” för att det är denna som det finns mest varianter av, både äldre och nyare. Den är bra när man ska väva typ allt. Jag använder den när jag väver med lin och bomull, men också tunnare ullgarn.

Jag har denna i flera olika material, plast och trä, och olika träslag. Jag har flera handgjorda och en är så len som silke, helt underbar.

Dubbel skyttel

Det är inte en modell som jag använde jätte ofta men är bra att ha. När jag väver panama och vill att trådarna ska ligga parallellt då använder jag den.

Film på YouTube:

Jag har lagt upp en film jag spelat in på YouTube där jag pratar om skyttlar och försöker besvara frågan, vilka modeller det finns, när man använder dem och hur många behöver man?!

Boktips: Rosengång av Anna Östlund

”Rosengång ; Berättelser, Historik, vävar” av Anna Östlund, Eget förlag, 2012, ISBN: 978-91-637-1635-5. Boken är indelade i tre delar berättelser, historik och vävar. Anna börjar med att berätta om sin mormor som var hennes ingång till vävning. Men också att hon började väva själv först senare. Och att det var vid en vävkurs på Fornby Folkhögskola som idéen till boken kom.

Berättelser om vävning

De berättelser som Anna har med i boken är berättelserna från de vävare som hon lärde känna på den kursen på folkhögskolan. Frågan hon vill besvara är:

Vad är det i vävande som gör att det skapar sådan lust, glädje och engagemang?”

Anna Östlund. Rosengång ; Berättelser, Historik, Vävar. sidan 9

Hon besvara frågan genom nio, som hon skriver, personliga berättelser om elva kvinnor. Det är nio härliga berättelser som visar på hur olika ingångar och tankesätt man har runt vävningen. Att det är så många ger också flera olika svar på frågan och gör detta till en ovanlig vävbok då den handlar lika mycket om vävning som de som väver. De ger också en fördjupning till de vävmönster som finns med i boken eftersom det är dessa kvinnor som har formgivit vävarna i boken.

Historik om rosengång

I kapitlet berättar Anna om rosegångens historia. Anna intervjuar Ulla Berglund Brasch, då hemslöjdskonsulent i Dalarna om rosengång i Dalarna men också om hennes jakt efter nya produkter och det projektet ”Åklä och tria” där bland annat äldre vävar analyserades för att ta fram vävsedlar och beskrivningar. Det är intressant att läsa om projektet och hur Ulla ser på rekonstruktion av äldre vävar. Kapitlet består också av stora tydliga färgbilder på äldre vävar, alla med en kort information om vart täcket är ifrån och lite om hur täckena såg ut i just den bygden.

Vävar – 23 vävsedlar

Det finns 23 vävsedlar i boken. Det är vävar på allt från mattor till väskor. Alla vävar är formgivna av kvinnorna i boken och Anna. Det märks också utifrån att det är olika formspråk och många olika färgskalor. Formspråket är allt från väldigt traditionellt till nyskapande.

Då det har gått ett antal år sedan boken kom ut så är det också många som har vävt ur den och visat på sociala media. En väv som var mycket populär för några år sedan var en matta som heter Ormmatta, formgiven av Yvonne Åkerblom, det är en matta som jag också tycker är mycket fin.

Det är härligt med den mångfald av vävmönster som finns i boken, det finns något för alla.

Jag gillar boken ”Rosengång; Berättelser, Historia, Vävar”. Det är en bok som jag har tipsat många nybörjare om. Varför jag har gjort det är för att jag tycker att rosengång är en bra bindning om man vill väva lite friare mönster. Men för den skulle är den inte bara för nybörjare, och det är där berättelserna är givande och intressanta att läsa. Är du intresserad av rosengång så är det här boken du ska ha.

Andra böcker av Anna Östlund

  • Rosengång i Varmvalsverket, Eget förlag, 2014, ISBN 978-91-637-1636-2
  • Från Januariblues till Decemberröd – 18 kuddar i rosengång, Eget förlag, 2016, ISBN 978-91-639-0257-4
Det grå tyget som boken ligger på ett en provväv i en rosengångsvariant som jag vävde inför ett bårtäcke.